Wizyta Madryt II

MADRYT 25-27 listopad 2013 r

W dniach 25-27 listopada 2013 roku uczniowie Zespołu Szkół w Lubzinie wraz
z nauczycielami: p. Moniką Świątek – Bień (polskim koordynatorem projektu), p. Andrzejem Jedynakiem
i p. Edytą Worek w ramach projektu Comenius wyjechali na kolejne spotkanie integracyjne szkół partnerskich: Hiszpanii, Turcji i Polski. Tym razem gospodarzami spotkania byli Hiszpanie. Celem wyjazdu była prezentacja
i podsumowanie działań dotyczących tematyki wolności, realizowanych w każdej z partnerskich szkół w okresie czerwiec – listopad 2013r..

W niedzielę o 2.00 w nocy po pożegnaniu z rodzicami z parkingu koło cmentarza wyjechaliśmy busem na lotnisko Balice w Krakowie. Pomimo późnej godziny nocnej nikomu nie chciało sie spać, ponieważ każdy był podekscytowany czekającą go przygodą i nowymi doświadczeniami. Na lotnisko dotarliśmy koło 4.00 nad ranem. Po odprawie mieliśmy godzinę czasu przed wejściem na pokład. W samolocie zostaliśmy miło przywitani przez stewardessy. Za każdym razem lecieliśmy niemiecką liną lotniczą Lufthansa. O godz. 6.20 wystartowaliśmy. Dla większości był to pierwszy w życiu lot samolotem. Wylądowaliśmy
w Monachium, skąd po krótkim oczekiwaniu wylecieliśmy w dalszą drogę do Madrytu. Gdy wzbiliśmy się ponad chmury, zaobserwowaliśmy wschód słońca. Ten widok zrobił na nas niesamowite wrażenie, jak również widok gór z wysokości.

Przed południem wylądowaliśmy na lotnisku w Madrycie, gdzie przyszli po nas hiszpańscy nauczyciele.
Z lotniska pojechaliśmy autobusem do dzielnicy Simancas, w której znajduje sie szkoła partnerska. Każdy z nas udał się do domów naszych koleżanek i kolegów z Madrytu, natomiast nauczyciele zostali zakwaterowani
w hotelu.

Tego samego dnia o 16.30 ponownie spotkaliśmy się pod szkołą, skąd wyruszyliśmy na wieczorny spacer po Madrycie. Zobaczyliśmy największy park w stolicy: Parque del Retiro. Jest on miejscem spotkań grup młodzieżowych, m.in. młodzieży jeżdżących na rolkach, desce, miejscem spotkań zakochanych.  Niebo było bezchmurne, co nadało uroku pięknemu jezioru „Estranque”. W parku znajduje się wiele zabytkowych fontan
i pomników. Po obejrzeniu parku, zmęczeni podróżą udaliśmy sie na nocleg do swoich rodzin.

Pierwszego dnia zostaliśmy bardzo mile powitani przez uczniów szkoły hiszpańskiej, którzy zaprezentowali swoje wykonania różnych gatunków tańców współczesnych. Następnie pojechaliśmy na spotkanie z władzami dzielnicy Simancas, gdzie zostaliśmy gorąco przyjęci przez panią burmistrz dzielnicy Simancas. Kolejnym punktem naszej wycieczki było wejście na stadion Santiago Bernabeu, co było bardzo ciekawym doświadczeniem szczególnie dla fanów piłki nożnej. Obejrzeliśmy muzeum, w którym znajdują się puchary zdobyte przez zespół Realu Madryt. Znajdują się tutaj także ekrany, na których są wyświetlane nagrania zawierające materiały z najważniejszych i najbardziej pamiętanych chwil drużyny RM. Filmy zostały wzbogacone w efekty dźwiękowe. Na stadionie jest też sklep Realu Madryt, gdzie mieliśmy możliwość kupienia pamiątek. Po tym obowiązkowym punkcie udaliśmy się autobusem do muzeum Prado, jednego z największych
i najbogatszych muzeów na świecie, gdzie podziwialiśmy m.in. obrazy Goi. W kolejnym muzeum zachwycały nas obrazy P. Picassa. Jednym z nich był „Guernica”. Po zwiedzeniu muzeów wróciliśmy metrem do szkoły, skąd rozeszliśmy się do swoich domów.

We wtorek od rana w szkole mieliśmy warsztaty na temat wolności, po których poszliśmy na zewnątrz budynku, gdzie jedliśmy tradycyjne hiszpańskie danie – paelę. Po posiłku, zaprezentowaliśmy przygotowany przez nas taniec oraz wykonaliśmy stworzoną przez naszą polską grupę piosenkę o wolności.

Na zakończenie warsztatów wysłuchaliśmy piosenkę śpiewaną przez hiszpańskich uczniów. Potem wybraliśmy się do Galerii, gdzie mieliśmy chwilę czasu wolnego na drobne zakupy. Na tym zakończył się nasz kolejny dzień w Madrycie.

W środę pojechaliśmy na całodniową wycieczkę do Toledo. Toledo jest jednym z najbardziej bogatych w zabytki miast hiszpańskich. Znane jako „miasto trzech kultur”,z uwagi na wielowiekowe współistnienie chrześcijan, Arabów i Żydów, Toledo zachowało w swych murach artystyczno-kulturową spuściznę w formie kościołów, pałaców, twierdz, meczetów i synagog. Duża różnorodność stylów artystycznych sprawia, że starówka stolicy La Manchy jest prawdziwym muzeum pod gołym niebem. Fakt ten przyczynił się do wpisania miasta na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Toledo zachwyciło nas wszystkich, a najbardziej niezapomnianym punktem odkrywania tego miasteczka była jazda pociągiem przez malownicze tereny rozciągające się  nad rzeką Tag.

W czwartek spotkaliśmy się wszyscy w szkole po raz ostatni. Chociaż nie znaliśmy się długo, pożegnanie było bardzo trudne. Na koniec każdy podpisał się na pamiątkowej tablicy Comeniusa. Uczniowie hiszpańscy odprowadzili nas aż pod autobus, po czym ze smutkiem i nadzieją na ponowne spotkanie odjechaliśmy na lotnisko w Madrycie, skąd odlecieliśmy do Frankfurtu, a później do Krakowa i busem do Lubziny.

Bardzo szybko minęły te cztery dni… Spotkania ze wspaniałymi ludźmi zostaną na zawsze w naszej pamięci.

 

 

Napisały uczennice:

Joanna Ochał i Anna Wiktor

Komentarze są wyłączone.