Wizyta Polska

Lubzina, Polska 19 -22 maj 2013 r.

 

W ramach projektu unijnego Comenius w dniach 19 – 22 maja 2013 roku uczniowie z Hiszpanii oraz Turcji wraz
z opiekunami odwiedzili naszą szkołę w Lubzinie.

Wizyta w Polsce było drugim mityngiem, w którym uczestniczyli uczniowie szkół partnerskich z Turcji, Hiszpanii
i Polski. Tematem spotkania majowego było pojęcie tolerancji w otaczającym nas świecie.
Nasi goście dotarli do Lubziny już w niedzielny wieczór. Zarówno tureccy, jak i hiszpańscy uczniowie zostali zakwaterowani w domach rodzin naszych uczniów. Nauczyciele-opiekunowie nocowali w hotelu w Dębicy. W nim też przygotowano, z inicjatywy p. dyrektor Bożeny Pyzik, jak i koordynatorki projektu Comenius oraz innych nauczycieli z naszej szkoły, uroczystą powitalną kolację. Spotkanie nie trwało długo, ponieważ goście byli zmęczeni podróżą, a przy tym wszyscy mieli świadomość, że przed nami trzy dni ciężkiej pracy.
Pierwszy dzień był dniem integracji. Najpierw krótkie powitanie w szkole w Lubzinie – przez dyrekcję, nauczycieli i samych uczniów. Potem cała grupa Comenius, licząca ok. 40 osób, wyruszyła na spotkanie z burmistrzem Ropczyc Bolesławem Bujakiem. Pan burmistrz rozmawiał  z nauczycielami jak i uczniami głównie na temat wrażeń oraz spostrzeżeń po przybyciu do Polski a zwłaszcza w nasze okolice. Następnie udaliśmy się na warsztaty do Gminnego Ośrodka Kultury i Wypoczynku w Ropczycach, gdzie czekało na nas śniadanie. Po nim przystąpiliśmy do pracy.
Warsztaty skoncentrowane były na tematyce tolerancji wobec różnych religii, kultur, narodowości. Uczniowie pracowali w grupach mieszanych: turecko – hiszpańsko – polskich. Porozumiewali się w języku angielskim. Zadaniem uczniów było przygotowanie plakatów przedstawiających nasze kraje, jak również plakatów o tematyce tolerancji. Musieli także  porozmawiać przynajmniej z trzema osobami z każdego kraju i znaleźć wspólne cechy. Praca była owocna. Między poszczególnymi zadaniami odbywały się gry i zabawy integracyjne, podczas których dzieci i młodzież mieli okazję nawzajem się poznać. Po warsztatach udaliśmy się do restauracji na wspólny obiad, a po nim , w ramach dalszej integracji, uczniowie mogli wspólnie zagrać w kręgle a także popływać w basenie. Na koniec dnia uczniowie naszej szkoły przygotowali uroczyste powitanie dla szkół partnerskich. Zaprezentowali nie tylko polskie tradycyjne tańce, ale również niespodzianki: dla Turcji – „taniec brzucha” a dla Hiszpanii – piosenka „El Mariachi”. Nasi goście również nie pozostali dłużni. Uczniowie z Turcji przygotowali dla nas piosenkę „Over the Rainbow” oraz przepiękny, ogromny w tęczowych kolorach plakat, natomiast uczniowie z Hiszpanii zakładki do książek z logo naszego projektu Comenius. Na koniec dnia uczniowie z zagranicy mogli się zintegrować z naszymi uczniami z całej szkoły podczas dyskoteki, a nauczyciele udali się na kolację zorganizowaną przez nasze całe grono pedagogiczne. Po tak wyczerpującym, pełnym wrażeń dniu uczniowie zostali odwiezieni do domów polskich rodzin.

Wtorek był dniem równie pracowitym. Po porannym spotkaniu w szkole udaliśmy się na kolejne zajęcia, któretym razem odbywały sie w Pustkowie – w Europejskim Centrum Pamięci i Pojednania przy Centrum Kultury i Bibliotek Gminy Dębica. Również tutaj tematyka warsztatów dotyczyła tolerancji wobec innych ludzi. Zadaniem dzieci było m. in. tworzenie dialogów w języku angielskim wokół pojęć związanych z tolerancją, odgadywanie haseł (np. tolerancja, nietolerancja, równość, stereotyp) demonstrowanych za pomocą krótkich scenek przez poszczególnych uczniów mieszanych narodowościowo grup czy też wspólna dyskusja. Dzieci wykazały się pomysłowością, zrozumieniem, a przy tym dobrze się bawiły. Po zajęciach uczestnicy projektu zjedli obiad w Domu Strażaka w Lubzinie oraz wysłuchali kilka piosenek ludowych przygotowanych przez nasze Koło Gospodyń Wiejskich. Po południu czekała nas wycieczka do skansenu w Kolbuszowej. Dzieci miały okazję nauczyć się sztuki robienia kwiatów z bibuły i krepiny, natomiast młodzież poznała proces powstawania chleba (w dawnych czasach), od zmielenia ziarna do wypiekania chleba. Uczniowie mieli również możliwość robienia naszych tradycyjnych regionalnych „proziaków” i wypiekania ich na blasze. Na koniec na grupę Comenius czekała wspaniała kolacja, czyli wyśmienity grill pod altaną. Po kolejnym wyczerpującym dniu wyruszyliśmy w drogę powrotną.
Ostatni dzień spotkania turecko – polsko – hiszpańskiego spędziliśmy głównie na zwiedzaniu naszej pięknej, dawnej stolicy – Krakowa. Najpierw przeszliśmy dzielnicą żydowską –Kazimierz – zwiedzając synagogi oraz kościoły. Następnie udaliśmy się do Fabryki Emalia Oskara Schindlera. To tu znajduje się wystawa „Kraków – czas okupacji 1939–1945”, będąca opowieścią o Krakowie i losach jego polskich i żydowskich mieszkańców w czasie II wojny światowej, ale też o Niemcach – okupantach, którzy pojawili się tutaj 6 IX 1939 i brutalnie przerwali wielowiekową braterską historię polsko-żydowskiego współistnienia. Na tej wystawie historia II wojny światowej krzyżuje się z życiem codziennym, życie prywatne zaś z tragedią, która dotknęła cały świat. Według uczestników wycieczki zwiedzanie wystawy, przemyślenia pod jej wpływem  to był  szczególny moment wyprawy do Krakowa. Po obiedzie udaliśmy się spacerkiem na Wawel. Uczniowie mogli zobaczyć miejsce spoczynku naszych królów a także dotknąć serca Dzwonu Zygmunta. Kolejnym punktem programu, a zarazem ostatnim w tym dniu, był spacer po Rynku w Krakowie. W trakcie podziwiania okolicznych kamieniczek mogliśmy  usłyszeć na żywo hejnał z wieży mariackiej. Potem goście udali się na drobne zakupy pamiątek w krakowskich Sukiennicach po krótkiej chwili udaliśmy się w drogę powrotną do Lubziny. Tu z żalem musieliśmy się pożegnać z naszymi gośćmi z Hiszpanii, oni jako pierwsi nas opuszczali. Nauczyciele otrzymali stosowne certyfikaty udziału w spotkaniu, uczniowie zaś małe pamiątkowe prezenciki od kolegów i koleżanek z Polski.
W czwartek, przyszło nam się pożegnać również i z tureckimi przyjaciółmi. Nie obyło się bez łez. Aż trudno uwierzyć, że w tak krótkim czasie można się tak mocno zżyć.
Te trzy niezwykłe dni pozwoliły uczniom naszej szkoły poznać wspaniałych ludzi. Mogli wykazać się zrozumieniem i poszanowaniem inności a także uczyć się tolerancji dla odmiennej kultury, religii, zwyczajów.

NASZE SPOTKANIE Z PARTNERAMI

Komentarze są wyłączone.